2013. február 27., szerda

Testvérháború - Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars


Ironfist király halott. A trónt Roland örökli, mint idősebb fia, de Archibald, a fiatalabb testvér nem nyugszik bele sorsába és cselszövéssel megkaparintja Enroth koronáját, bátyját száműzetésbe küldve. Roland, a fény oldalának seregeit összetoborozva indul hadjáratára, hogy a gonosz erők által támogatott Archibald zsarnokságának véget vessen, megindítva az örökösödési háborút.
Csupán egy évnek kellett eltelnie, hogy a nagy sikerű Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest folytatást kapjon, melyben tovább gördül Enroth királyságának története, a körökre osztott, alapos megfontoltságot igénylő fantasy stratégia keretein belül.



A legszembetűnőbb változás a játék grafikai elemeit érintette, hisz hiába telt el csupán egy év a két cím között, a második epizód óriási prezentációs ugrással érkezett, annak lenyűgözően egyedi, kézzel rajzolt grafikájával, mely a mai napig őrzi báját és fellelhető szépsége, ellentétben az első rész elnagyoltságával.
A zenei aláfestésre szintén ez a fajta báj jellemző, hisz fülbemászó, varázslatos dallamaival a játék, ténylegesen képes hipnotikus erővel megragadni a játékost, hogy hosszadalmas csatározásokba bocsátkozzon. Ezen elemein túlmenően a legnagyobb újítás mégis a tartalomban rejlik, hisz a korábbi 4 választható frakciót (barbár, lovag, boszorkány, warlock) immár 6-ra bővítette a mágusok és nekromanták megjelenésével. Utóbbi frakció külön egyedi ízt vitt a játékba az élők ellen bevethető varázslatok, egyedi hangulatuk és az elhullott seregek, csontvázzá való feltámasztása révén, melyek új utat nyitottak a számba vehető stratégiai lépések között… meg persze mégis csak nekromantákról van szó.
A hősök tulajdonságát is alapos változtatás érte, hisz bevezetésre kerültek a másodlagos képességek, melyek teljesen új színnel bővítették a palettát a három szinten való fejleszthetőségükkel. Ezek a szintlépések alkalmával kerülnek kiválasztásra a véletlenszerűen felajánlott két lehetőség közül. Az összesen 14 skill közül, 8-at birtokolhat hősünk, melyek között olyan lényeges képességek rejlenek, mint a térképen való lépések számának növelése, hajózási sebesség növelés, diplomácia (a térképen elszórt hordák nagyobb eséllyel adhatják meg magukat, vagy át is állhatnak seregeinkbe), az íjászok sebzésének növelése, a várostromnál használt katapult lövésszámának növelése, szerencsenövelés, manna töltés, a nekromanták feltámasztási rátájának növelése, de itt húzódott meg az átalakított mágia rendszer elengedhetetlen eleme is.
Az elsődleges képességeink (támadási és védekezési tulajdonság) sem maradtak érintetlenül az átalakított mágia rendszernek köszönhetően, hisz az első rész memorizálási megoldása helyett, a szintekhez kötött tanulás lett bevezetve. Az elsődleges skillek bővítve lettek a Knowledge és a Magic tulajdonsággal. Míg előbbi a rendelkezésünkre álló mannapontjainkért felelős, addig utóbbi a varázslataink erősségéért, és itt csatlakozik be a Wisdom névre keresztelt másodlagos skill, aminek szintjei teszik lehetővé a várakban felhúzott mágia iskola varázslatainak elsajátítását.
A varázslás ilyen módon történő megbolygatása tökélyre csiszolta a játék ezen részét, ami ismételten számos taktikai lehetőséget nyit meg a játékos előtt, hisz a varázslatok elsajátításához és hatékonyságához, nem csak a mágia iskolákat kell fejleszteni, hanem hősünk elsődleges és másodlagos képességeit is, amellett, hogy minden varázslatnak meghatározott manna pontszáma van, melynek töltése immár kulcsfontosságúvá vált.
További hatalmas előrelépés az egységek kinyeréséül szolgáló építmények, egy szinttel való upgradelése és az így megszerzett erősebb lények némelyikénél felbukkanó, további képesség kiaknázása. A várakban fellelhető lények száma eggyel növekedett, azaz hatféle lényt nyerhetünk ki az épületekből, de ezeknek csupán öt rekesz áll rendelkezésre hősünknél, így ez további taktikai forrást jelent, csak úgy, mint a kibővített épület lista.
Ez utóbbi, az új frakciók, azok új lényei és azok képességei, a mágia rendszer kidolgozása, a másodlagos skillek, a térképen felbukkanó számtalan új épület, az új varázslatok és Artifactek, alaposan átszabták a korábbi részben megtapasztalt stratégiázást, de mindenképp pozitív irányban. A Heroes of Might and Magic sorozat, a második részben érte el stratégiai érték szempontjából  a legtökéletesebb formáját, megalkotva egy finomra csiszolt sakkjátszma élményét, ahol minden egyes mozdulatnak megvan a maga súlya. Ez az az epizód, ahol a lehetőségek megnyitása finomra hangolást ért el, szemben a későbbi részekkel, ahol a további bővítések mind a feszült játszma rovására mentek és levettek annak kiélezett taktikázásából.
A játék kampánya két játszható oldalt tartogat, ahol a 3-3 frakció tömörül. Archibald, mint a gonosz oldal megtestesítője a barbárokat, nekromantákat és a warlock seregeket hívja segítségül a jók oldalának élén álló Rolanddal szemben, aki mögött a mágusok, lovagok és boszorkányok csapatai sorakoztak fel.



Mindkét oldalon 10 térkép áll rendelkezésre, de a két helyen található alternatív útvonal végett nyolcat kell végigjátszani a befejezéshez. Bármelyik oldalt is választjuk, egy bizonyos ponton felkeresi a játékost a rivális uralkodó, aki ajánlatot téve számára, megpróbálja átcsábítani az ő oldalára. Amennyiben a pálfordulás mellett döntenénk, az ellentétes kampány azonos számú térképén folytatódik a játék.
Érdekességképpen árulom el a befejezést, ami Archibald győzelmével, Roland bebörtönzésével végződik, míg az idősebb testvér győzelmével, Archibaldot kővé változtatják az udvari mágus, Tanir segítségével. Az érdekesség ott bújik meg, hogy a sorozat hatodik részében, a kővé dermedt gonosz testvér felbukkan, és lehetőség nyílik a kiszabadítására.
A játék egy évvel később kiegészítő lemezt kapott, The Price of Loyalty címen, mely 4 új kampányt, feljavított térképszerkesztőt, új térképeket, új Artifacteket, és a nekromanták számára egy új épületet, a Shrine-t tartalmazta, ami fokozta a holtak feltámasztásának képességét. Ezek mellett bevezetésre került egy óriási baklövés, a szellemek kinyerhetősége, aminek köszönhetően felborult az addigi erőegyensúly.
A sikernek köszönhetően Game Boy Color átiratot is nyert, ami természetesen közelébe sem érhetett a nagygépes verziónak, de hordozhatósága remek időtöltést nyújtott. A sorozat epizódjának halhatatlanságát jól tükrözi, hogy 2012-ben iOS rendszerekre is megjelent, majdhogynem 1:1 átiratban.
A Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars, a mai napig a legtökéletesebb darabja a sorozatnak. Az idő múlásával képes volt egyedi báját megőrizni, melybe szívesen tér vissza a játékos minduntalan, hogy a finomra csiszolt stratégiai játékmenet minden elemét kiélvezze. Még ha stílustól függetlenül is szemléljük a körökre osztott stratégiai játékok mezőnyét, akkor is ez az a példaértékű alkotás, ami a mai napig torony magasan emelkedik a többi fölé, köszönhető a feszült sakkjátszma jellegű, precízen kimért játékmenetének, a körítésről már nem is beszélve.

Műfaj: körökre osztott fantasy stratégia
Megjelenés: 1996. (PC)
Fejlesztő: New World Computing
Kiadó: The 3DO Company

Kapcsolódó olvasmányok:
A Hősök előtt - King's Bounty 
Hősök - Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest 
A birodalom bukása - Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia
Új világ - Heroes of Might and Magic IV 

Kapcsolódó bejegyzések:
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars kódok (PC)
Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars futtatása 64 bites operációs rendszer alatt

Zerko

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése