2013. augusztus 5., hétfő

Halálos iram - Need for Speed: Hot Pursuit teszt


Szerintem nem létezik olyan játékos, akinek gépében ne fordult volna meg a legendássá vált Need for Speed sorozat legalább egy darabja. Én személy szerint a harmadik, általam leginkább kedvelt epizód óta nem találom meg a közös hangot a szériával, amiért csupán bele-bele kóstoltam a soron következő részekbe, hisz a remény sosem halhat meg, erre tett bizonyságot a 2002-ben debütált Hot Pursuit 2 is. Amikor megtudtam, hogy 8 év elteltével ismét feltámasztják a Hot Pursuit címet, méghozzá a Criterion gondozásában, több sem kellett, hogy megnyerjenek maguk számára. 
Csupán apró fenntartásaim voltak, hogy vajon visszakapom-e azt a régi NfS hangulatot, mely immár a retro korszak homályába veszett, de a játék elindításának első pillanatiban ez szertefoszlott, beljebb merészkedve pedig az új Hot Pursuit szép lassan kiszorította a régi helyét, az arcade verseny játékok világképét átformálva bennem.
Az első, amivel szembesülni fogunk, hogy ezúttal búcsút inthetünk a szabadon bejárható városnak, helyette az előző generációs Bornoutokból megszokott pályákat kapjuk meg egy terebélyes térképen. A menüben a karrier pontra bökve azonnal egy szeletnyi paradicsom rajzolódik ki előttünk, ahol két csoportra vannak osztva a versenyek. Míg az egyik oldalon az illegális versenyekben zsebelhetjük be sorra az aranyérmeket, addig a másik oldalon pont ezek megfékezésére törekedhetünk a rendőrküldetéseken belül, különféle sebesség osztályokra bontva. A választás nehéz lesz, főleg ha bele-bele kóstolunk egyikbe és másikba is, hisz mind a kettőnek megvan a maga stílusa és élvezeti faktora, de egy biztos, hogy az adrenalin pumpáló száguldásra és őrült tempójú hajszákra vágyók mindenhol meglelik számításukat.
Elindítva a kiválasztott futamot, rögvest az állunk után nyúlhatunk, hogy visszaillesszük azt helyére, tekintetünket az úttest helyett inkább az autók és az adott pálya tájai közt fogjuk kapkodni az első percekben, nem győzvén betelni a lehengerlő szépségű világgal, mely övezi minden egyes pillanatát. Nem csak a járművek kaptak rettenet mutatós kidolgozottságot, hanem igen változatos pályák sorakoznak fel előttünk, a hegyvidéki tájaktól kezdve, a zöldellő erdők, tengerpart, sivatagos főútvonalak és sztrádák találhatóak meg, különböző napszakokban és időjárási tényezőkkel, mely jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy még inkább elmélyüljünk a sebesség által diktált szabadság világában. Persze ehhez még egy dolog elengedhetetlen, ami szintén mesteri fokon van jelen, ez pedig a kiválóan kiélezett motorduruzsolás, melynek felbődülése egy autó kiválasztásakor, máris megadja az ütemesebb szívdobbanást a versenyek hangulatához, és aki szeretne, az a rendelkezésre álló pörgős, bő zenei listából pakolhat alá további ütemeket.
Az illegális versenyeken való részvétel során különféle típusú futamokon vehetünk részt. Egyfelől rendelkezésre állnak a különféle időmérők (Trial, Preview), az egy az egy elleni versenyek (Dual), a szimpla versenyek több ellenféllel szemben (Race) és a Hot Pursuit (verseny fegyverekkel és rendőrségi üldözéssel), valamint a Gauntlet (időre kell a távot teljesíteni egymagunkban, miközben rendőrök loholnak nyakunkban és különféle módon akadályoznak bennünket) futamok. Ez utóbbi kettőnél bukkan elő a játék legélvezetesebb formája, hisz itt négyféle fegyver is rendelkezésünkre áll - a D-Pad minden gombjához egy társítva -, melyek segítségével versenytársainkat, és a minket üldöző rendőröket szoríthatjuk hátunk mögé. Futamonként változik, hogy melyikből mennyi áll rendelkezésünkre a Turbo-ból - a nitrónál is nagyobb sebességre kapcsol -, a szögesdrótokból - melyeket magunk mögé vetve kilyuggatjuk riválisaink gumiját -, a Jam-ből - segítségével kivédhetjük a támadásokat -, és végül az EMP-ből - amivel egy elektromos bénító löveget küldhetünk ellenfelünkre -, amellett, hogy a lökdösés élvezetes formájával csorbítjuk ellenfeleink életerejét.
Mindezek mellett alapvető taktikai eszközünk lesz bármely versenytípusnál a nitró, melyet a minél garázdább vezetés fényében nyerhetünk el, azaz közel a forgalom mellett elhajtva, rendőrautót leszorítva, drifteléssel, vagy a szembe sávban haladva. A versenyek győzelméért arany, ezüst és bronzérmek járnak, melyek mindegyikének fejében különféle mennyiségben emelkedik a fejünkre kitűzött vérdíj, ami azért lényeges, mert ennek függvényében ugrunk szinteket és nyithatjuk meg az újabb autókat, míg fegyvereink, azok használatának arányában erősödnek.
(Need for Speed: Hot Pursuit '98-ból...)
A rendőrküldetéseknél sem más a helyzet, csak itt a menekülés helyett üldöznünk kell a sebesség szerelmeseit, méghozzá Interceptor (a pályán levő egy gyorshajtót kell minél hamarább elfogni), Hot Pursuit versenyek és különféle időmérők (Rapid Response, Preview) keretein belül, mely utóbbiaknál büntető idő jár a korlátnak illetve forgalomnak csapódás esetén. Természetesen a rend őrei sem maradnak védtelenül és az EMP, szögesdrót mellett, helikoptert (szintén a szögesdróttal operál csak a kocsik elé dobva) és rendőrségi blokádot hívhatnak segítségül. A nitró töltése annyiban tér el, hogy a garázdálkodás helyett a folytonos sebesség emelkedésért jár automatikus töltés, valamint a célszemélyek leszorításáért, driftelésért és a forgalom tisztes kerülgetéséért.
(...és ma.)
Már önmagában a tiszta száguldás élménye magas fokokra hág, amit jelentős mértékben képesek emelni a kiélezett versenyek és azon belüli küzdelmek, ahol a pillanat tört része alatt kell a megfelelő döntést meghozni és az adott helyzetet lereagálni. A Need for Speed, Bornouttal való beoltása és ennek lehetőségeinek bővítése, egy egyedi arcade verseny játékot szült meg, melynek minden pillanatát élvezi a száguldozásra vagy törés-zúzásra vágyó játékos. A Burnoutos vegyítéstől cseppet sem kell megriadni, mivel a sorozatot jellemző roncs derbizés és őrült sebesség mellett kialakuló csőlátás nincs jelen, a Criterion csapata tökéletesen mérte fel a helyzetet, hogy miképpen lehetne a Hot Pursuit adta légkörből a maximumot kipréselni, úgy, hogy az még minden ízében megmaradhasson az NfS sorozat berkein belül. Ennek eredménye lett, hogy jelentős árnyalatokkal eltérő, ám az arcade verseny élményt a plafonra emelő játék készült belőle, mely minden percében feszült helyzetekbe és kihívások elé helyezi a játékost, minden elemével szórakoztatva.
A kampány rész teljesítésén, durván 15 óra alatt túl lehetünk, de ekkor még rengeteg versenynél nem az aranymedál fog fityegni futamaink mellett, így további 15 órát beleölhetünk, mire odáig eljutva megszerezzük az összes rangot és megnyitjuk mindegyik autót. Aki ennyivel nem elégszik meg, annak ott a multi lehetőség 8 fős futamokkal ahol a szimpla versenyek mellett a Hot Pursuit és az Interceptor lehetőségek érhetőek el. Mindezt egy Autolog rendszerre építették, mely a játék elindítását követően azonnal követeli a netes bejelentkezést, hogy folytonosan frissítse ismerőseink legjobb eredményeit, melyekre akár egy gombnyomással reagálhatunk, futamidejük megdöntésének reményében. Természetesen ezzel az opcióval nem vagyunk kötelesek élni, amennyiben a kampány rész érdekel elsősorban bennünket.
Mindezeken felül egy Freedrive lehetőség áll rendelkezésre, hogy a pályákat előre felderítve gyakoroljunk a frissen megnyitott autókkal, de ennél lényegesen érdekesebb a fotó opció, ahol ízlésünknek megfelelően állíthatjuk be a kiválasztott járművet egy vakuzás erejéig, és oszthatjuk meg azt ismerőseinkkel. Ennek érthetetlen hátránya, hogy az Autolog nélkül nem élhetünk a lehetőséggel…viszont ez az egyetlen hiba, melyet az egész játékban sikerült fellelnem, egyetlen egy, tipikusan Burnoutos bug mellett, amikor is a program elfelejti a talajt betölteni ütközést követően, de ezt is egy alkalommal tapasztaltam 40 órányi játékidő alatt. Viszont felmerült egy hiányérzet is, mert egy osztott képernyős lehetőség elfért volna még, de az ember már kezd hozzászokni, hogy ha a haveri körrel akar játszani, akkor azt csak kilométeres távolságokból teheti meg.
Need for Speed Burnouttal beoltva, aminek eredménye egy minden korábbiaknál hajmeresztőbb arcade verseny, melynek minden pillanata adrenalin túltengésben telik el. Személy szerint a generáció legjobb arcade versenyjátékát leltem meg a Hot Pursuitban, mely ismét a Criterion csapatának zsenialitását bizonyítja.

10 pont

Műfaj: arcade verseny
Megjelenés éve: 2010. (Xbox360, PlayStation 3, PC)
Fejlesztő: Criterion Games
Kiadó: Electronic Arts
Zerko


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése