2015. október 24., szombat

Új világ - Heroes of Might and Magic IV


A 2000-es évek elején megváltozott valami. Elérkezett az új hullám, a reformok időszaka, amikor mindenki valami modernebbet, valami újabbat akart mutatni, mint elődje, és a fejlesztők elkezdtek olyan dolgokhoz is hozzányúlni, melyekhez abszolút nem lett volna szükség, sőt, komoly problémák forrásává váltak.
Így történt ez a legendás Heroes of Might and Magic sorozat negyedik epizódjával is. A jól bevált és milliók által kedvelt, precízen kimért, sakk szerű stratégiai játékmenetet, alapjaitól szedték szét, hogy a modernnek titulált - ám az eszenciájától megfosztó -, elemekbe burkolják, mindezt a grafikai fejlődésnek alárendelve. Már itt sejthető, hogy jó, semmiképpen sem születhet egy olyan reformációs folyamatból, ahol a prezentáció korszerűségét tartják szem előtt, majd ez alá rendelik a játékmenetet, ami egy stratégiai játék esetében halálos bűnnek tekintendő.
A játék már első pillanatától hirdeti, hogy szakított elődjével, hisz az introban végignézhetjük, ahogy a HoMM harmadik részének kiegészítő lemezén szereplő Armageddon pengéje, miképpen hozza el a pusztulást hőseink számára, minek következtében portálokon keresztül menekülnek egy teljesen új világba, hogy felépítsék mindazt, amit hátra kellett hagyniuk, majd folytassák ádáz hatalmi harcukat. Emlékszem a pillanatra, amikor a korábbi részektől sokkal látványosabb videó legördült, igen keser szájízt kölcsönözve tartalmával, persze nem csak számomra, hanem még milliónyi játékos társamnak. Minden, amit ismertünk eddig a legendából, most elpusztult.
Persze minden vég egy kezdetet is hordoz magában, így hát sokan beljebb merészkedtek a játék menüjébe, azon belül is a kampányra bökve először, ahol a harmadik részben megszokott módon, fajokra bontottan találhattuk meg azt. A kezdetektől elérhetőek valamelyikére bökve, hamar felismerhetővé vált, hogy személyközpontúvá tették a történetet, minden kampányon belül egy hőst emelve ki, akinek hatalmi törekvéseit terelgethetjük. Lényegében a játék legpozitívabb változását ez képezte, hogy sokkalta részletesebb történetmesélést kapott a játékos, ráadásul nem csak magyar felirattal, hanem szinkronnal párosulva.
A történetmesélés fejlődésével, a szerepjáték elemek is előtérbe kerültek. Immár sokkal szabadabban válogathattunk hősink képességei közt, lassúbb fejlődéssel, ám magasra emelt szintkorlátozással. Mégis a hősöket érintő legnagyobb változás az volt, hogy immár ők is aktívan részt vehettek a csatákban, minek következtében slotot foglaltak a seregben, viszont akár többet is bepakolhattunk egy kompániába, vagy akár egyet sem, mivel őket nélkülözve is mozgathattuk seregeinket. A korábbiakban megismert mágia rendszer átöröklődött, ezt egészítette ki a közelharci fegyverek és távolsági fegyverek használata, annak függvényében, hogy hősünk milyen fajhoz, vagy kaszthoz tartozott. A csatában való elhalálozása esetén sem kellett végérvényesen búcsút intenünk a számára, hisz ő maga újraéleszthető volt, amennyiben egy másik hőssel felkerestük tetemét és elvittük azt városunkba.
Idáig talán érthetetlen is, hogy az elhangzottak alapján miért is bukott meg a HoMM IV minden tekintetben. Nos, akkor jöjjön a feketeleves, amit a rajongók nem voltak hajlandóak lenyelni. A korábbiakban megszokott és alapnak tekinthető fajok sorakoztak fel új neveken (Haven, Stronghold, Academy, Preserve, Necropolis, Asylum), melyek lényei teljes egészében átszabáson estek át külsejükben, és mivel Caneghem (a sorozat design atyja) már nem képezte a csapat magvát, így egy igencsak félresikerült designnal lettek megátkozva lényeink, lélektelenül sugallva a gyurmafigurák küllemét, nélkülözve a korábbi védjegyek mindegyikét, de, ha ez nem lenne elegendő, akkor még alaposan meg is kutyulták a lények felosztását a fajok között, minek köszönhetően olyan szörnyek bukkantak fel, melyek a korábbiakban más frakciókat erősítettek. Persze mindezt úgy, hogy nélkülözte a kreativitás legparányibb szikráját is.
A világtérkép és a csaták megmaradtak a 2D-s nézetben, viszont míg előzőnek felbontásait úgy sikerült belőni, hogy vagy túl parányinak, vagy túl óriásinak láthattunk mindent, és ezt becsomagolták egy csiricsáré, örökkön csillogó-villogó és a látványt halál idegesítően, giccsesen effektező grafikába - mely szintén a kreativitás hiányát igyekezett leplezni -, addig a csaták oldalnézete, izometrikus kamerára változott, minek köszönhetően nem csak az összecsapások váltak visszafogottabbá, hanem egyenes utat nyitott a félrekattintások tengerének, azonfelül, hogy a hősök közvetlen harci szerepvállalása nem működött.
A kampányon belüli játékmenet erősen korlátozott volt a szerepjátékos elemeknek és sztori központúságnak köszönhetően, ami egy szimpla térkép elindítása esetén csupán annyiban változott, hogy a korlátok eltűnésével, felszínre került, hogy mennyire sivár és unalmas játék is a HoMM negyedik része, nélkülözve, minden játékelemet, ami az elődöket naggyá tette. Ha már szó esett a prezentációról, nem mehetek el szó nélkül a zenei betétek mellett sem. Amíg a korábbi epizódok fülbemászóan dallamos muzsikákkal bírtak (leginkább a második rész), addig az új jövevény ebben is nagyot akart mutatni ária betéteivel, melyek elsőre kellemesen, viszont negyedik, ötödik hallásra leírhatatlanul irritálóan hatottak.
Persze volt még számos újítása a játéknak, melyek lényegében szót sem érdemelnének az összkép botrányossága végett, mégis egy pillanatra kitérnék rájuk. A városunkban való építkezést annyiban módosították, hogy egy fastruktúrába rendeződtek az épületek (pusztán szerkezetileg, grafikailag ezt nem kapta meg a játékos), összesen nyolc féle, szintenként kétféle lénynek adva otthont, melyekből csupán az első szintűeket lehetett megépíteni szabadon, majd az ezeknél erősebb lények már kizárásos alapon működtek, azaz választani kellett, hogy melyikre szeretnénk támaszkodni az összecsapások során. Ez egy érdekes stratégiai bővítést képezett volna, csak a többi elbaltázott komponens mellett, nem tudott érvényesülni és éreztetni igazi hatását, inkább generált a játékosban újabb frusztrációt és tekintett erre korlátozásként, csakúgy, mint arra, hogy megszűnt a lények upgradelése. A karavánok bevezetése szintén egy újdonságot jelentett. Amint rendelkeztünk az épülettel, lehetőség kínálkozott, hogy városaink között átcsoportosítsuk erőinket, persze ezt is adott körnek megfelelő idő alatt, mégis gyorsabban, mintha szabadon mozogtak volna a térképen. Az előnye csupán annyi volt, hogy az ellenfelek nem voltak képesek érzékelni a mozgást és lecsapni az erősítésekre. A várostromoknál bevezetett tornyok felépítése, ismét egy komoly potenciál lehetett volna, hisz az összecsapások alkalmával, szabadon mozgathattuk lényeinket az ostromlott vár tornyai között, minek révén az íjászok bónusz sebzést nyertek el.
A harmadik részhez hasonlóan, ez az epizód is elnyert két kiegészítő lemezt, a The Gathering Storm és a Winds of War címeket viselve. Míg előbbi 6 kampánnyal, 20 térképpel, 16 új ereklyével és 4 új lénnyel egy igen tartalmas kiegészítőt jelentett, addig utóbbi már szerényebb volt a maga 6 kampányával és 3 új lényével, bár mindkettőre jellemző volt, hogy nem keltettek nagy érdeklődést a sorozat kedvelőinek körében, köszönhetően az alapjáték keltette csalódásnak, melyet talán egyedül az újabb gamer generáció tudott csupán értékelni az előzmények hiányában.
A Heroes of Might and Magic IV hiába ért el mérsékelt sikert a kritikusok körében, óriásit bukott a rajongók előtt, ami magával rántotta fejlesztőjét és kiadóját egyaránt, minekutána a Ubisoft csapott le a jogokra, hogy újra indítsa a kísérletezési hullámot egy modern Heroes of Might and Magic sorozat megteremtésére.

Kapcsolódó olvasmányok: 

A Hősök előtt - King's Bounty
Hősök - Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest
Testvérháború - Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars 
A birodalom bukása - Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia 

Kapcsolódó bejegyzés: 

Heroes of Might and Magic IV kódok

Műfaj: körökre osztott fantasy stratégia
Megjelenés: 2002. (PC, Mac)
Fejlesztő: New World Computing
Kiadó: The 3DO Company
Zerko  

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése