2012. augusztus 6., hétfő

A Hősök előtt - King's Bounty


Kevesen ismerik a nagy népszerűségnek örvendő és komoly sikereket elért Heroses of Might and Magic sorozat kiindulópontját, mely az 1990-es King’s Bountyban testesül meg. Minden innen indult, minden ezzel kezdődött el és ennek a játéknak a kiforrottabb verziója hozta el számos játékosnak a fantázia világbeli élvezetes csatározásokat öt évvel később A Strategic Quest címen.
A két játék között egy óriási különbség mutatkozik meg csupán - ez viszont a kezdeti szárnypróbálgatás végett alakulhatott így -, amíg a Heroes of Might and Magic körökre osztott stratégia, addig a King’s Bountyban valós időben zajlott a cselekmény, a csatákat leszámítva. 



Minden más viszont szoros hasonlóságot mutat, mondhatjuk, hogy egyik folytatása a másiknak, éppen ezért alakult ki a Heroes 0 elnevezés a játékra, melyet Jon Van Caneghemnek köszönhetünk, aki mindkét játék esetében designerként volt jelen.
A történet igen egyszerűen csengett, ám akkoriban megszokott volt még, hogy a játékosnak fantáziájával kell kiegészítenie a kerettörténetet, amihez a játékbeli cselekmény adta a forrást. King Maximus felkérése alapján fel kell kutatnunk a Rend Jogarát, melyet a káosz erői tartanak birtokukban, és ezt vissza kell szereznünk a számára, még mielőtt halálos betegsége beteljesülne.
A kezdeti lépés a karakterválasztás volt, négy hős közül választhattuk ki a számunkra szimpatikusat (barbár, lovag, paladin, varázsló), majd következett a nehézségi szint kiválasztása, ahol szintén négy lehetőség állt rendelkezésre (könnyű, közepes, nehéz, lehetetlen), ennek megfelelően generálta a program az ellenfeleket és adta a játék megnyerésekor a pont szorzót.
Egy négy kontinensből álló térképen találtuk magunk az induláskor, egyetlen várral rendelkezvén. A hősünket mozgatva a térképen - ló, vagy sárkány háton -, feltérképeztük azt, kincses ládákba botlottunk, melyeket felszedve dönthettünk, hogy az aranyat megtartjuk, vagy vezetési képességünk növelése érdekében szétosztjuk a seregünk között.  A térképen elszórva ellenséges egységek kóboroltak, melyek közelébe érve üldözőbe vettek bennünket, volt amelyik felajánlotta, hogy csatlakozik csapatainkhoz, mások viszont elszántan csak a harcra voltak kaphatóak. A csatározás körökre osztott formában zajlott, ugyanazzal az oldalnézetes 2D-s nézettel, mellyel a Heroes of Might and Magic első három része rendelkezett, csak itt a játékosé volt mindig a kezdő lépés, nem voltak az egységeknek sebesség tulajdonságaik, hanem csupán támadó, védekező és életerő érték állt rendelkezésre. A lények szoros hasonlóságot mutattak a későbbi HoMM kreatúráival, akadtak parasztok, lovagok, varázslók, elfek, druidák, íjászok, orkok, sárkányok, trollok és még sok minden más a tolkieni fantáziavilágból.
A feladatunk a négy kontinens között elszórt 25 darab térkép darabka begyűjtése volt (ez később is visszaköszönt a Heroesban csak már bónusz kincskereső feladatként), melyek a kontinensek 17 erősen védett váraiban voltak fellelhetőek, valamint 8 darab a kincses ládikákban, varázstárgyak (artifact) formájában. Ezeket összeillesztve megtudhattuk a jogar hollétét, majd oda elverekedve magunkat, és leküzdve az őröket, vissza kellett juttatni Maximus királynak, de minderre csupán 600 nap állt rendelkezésre. Körök híján az idő nem annak függvénye volt, hanem X perc alatt telt le egy nap, melynek a városokból toborozható lények kapcsán is nagy szerepe volt, mivel hetente regenerálódott a populáció. A kontinenseket elválasztó tengert hajóval szelhettük át, de alkalmazhattuk e módját a térképen történő utazásnak is, mivel ennek segítségével elkerülhettük a portyázó ellenfeleket.
Hősünk négy tulajdonsággal rendelkezett, ezek a Leadership: a felvehető sereg méretet befolyásolta; Commission: a karakter arany bevételi forrását szabta meg; Spell Power: minden nemű varázslat erejét befolyásolta; Maximum Spells: a hős által elsajátítható varázslatok számát korlátozta. A fejlődés a tapasztalati pontok híján, a leölt ellenfelek számának arányában zajlott, ezek után kapta a királytól előléptetését hősünk.



A játék nem rendelkezett más egyéb módozatokkal, sem egyéb térképpel, viszont kitanulása nehéz volt, hosszú gyakorlásba tellett a végigvitele és csak a legprofibbak tudják normál szinten másfél óra alatt teljesíteni, ami akkoriban egy alaposan kiismert játék normális játékideje volt.
A King’s Bounty kötődését a fejlesztő cégen és a designer szülőatyján túl olyan dolog is jól mutatja, mint a csak nyugaton megjelent exkluzív HoMM kiadások, mint a Heroes of Might and Magic Compendium vagy a Heroes of Might and Magic Millenium Edition gyűjtemények, melyek tartalmazták a King’s Bounty eredeti 1990-es verzióját.
A konzolokra egy ízben ellátogató HoMM sorozat darabja is ennek a játéknak vette alapját és ültette át azt felújítva PlayStation 2-re 2001-ben, Quest for the Dargon Boon Staff címen.
Az eredetileg PC -re, Amigára és Commodore 64-re megjelenő játék egy évvel később Sega Mega Drive átiratot is kapott.
Népszerűségének köszönhetően még társasjáték adaptáció is született a játékból 1991-ben.
2007-ben az orosz 1C Company vásárolta meg a játék jogait és élesztette azt újjá, King’s Bounty: The Legend címen. A Katauri Interactive fejlesztőgárda kezei alól került ki a játék 2008-ban, melynek nevét sokáig titok övezte és Battle Lord munkacímen futott.

Műfaj: fantasy stratégia
Megjelenés: 1990. (PC, Commodore 64, Amiga, Apple II) 1991. (Sega Mega Drive)
Fejlesztő: New World Computing
Kiadó: New World Computing, Electronic Arts (Sega Mega Drive)

Kapcsolódó olvasmányok:
Hősök - Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest
Testvérháború - Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars
A birodalom bukása - Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia 
Új világ - Heroes of Might and Magic IV 
Zerko

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése